Tuesday, February 26, 2008

Golongan Penghuni Neraka?

عن أبي هريرة رضي الله عنه قال: قال النبي صلى الله عليه وسلم: صنفان من أهل النار لم أرهما، قوم معهم سياط كأذناب البقر يضربون بها الناس ، ونساء كاسيات عاريات مائلات مميلات على رؤوسهن كأسنمة البخت المائلة، لا يدخلن الجنة ولا يجد ريحها، وإن ريحها ليوجد من مسيرة كذا وكذا

Maksudnya:
Daripada Abi Hurairah r.a, Rasulullah s.a.w bersabda: Ada dua golongan penghuni neraka yang aku belum pernah melihatnya: Suatu kaum yang tangan mereka menggenggam cambuk seperti ekor sapi untuk memukul orang lain dan wanita- wanita yang berpakaian namun seperti telanjang dan berlenggak lenggok, kepalanya bergoyang-goyang seperti bonggol unta. Mereka itu tidak masuk syurga dan tidak pula mencium baunya. Padahal sesungguhnya bau surga itu bisa tercium dari jarak sekian dan sekian.

Keterangan Hadis.
Hadis diatas menerangkan tentang dua golongan yang menjadi penghuni neraka.

Golongan pertama adalah golongan pemerintah yang zalim yang mana mereka memerintah menggunakan kekerasan dengan membantai orang-orang dibawahnya.

Golongan kedua adalah wanita-wanita yang berpakaian tetapi seperti telanjang, apa yang dimaksudkan di sini ialah wanita yang mempamerkan sebahagian daripada tubuh badannya dengan tujuan untuk menunjuk-nunjuk akan kecantikannya.
-Kemudian wanita-wanita yang memakai pakaian ketat, singkat dan nipis yang menampakkan bentuk tubuh badannya walaupun mereka menutup aurat dan juga bertudung, tetapi masih menampakkan bentuk dada, pinggul dan juga bentuk badan mereka.
-Kemudian wanita-wanita yang berlenggang-lenggok apabila berjalan dengan tujuan untuk mengambil perhatian lelaki supaya melihat dirinya.

Wanita-wanita yang digambarkan oleh Rasul didalam hadis diatas sekarang banyak sekali kita lihat. Malah itu sudah menjadi suatu tradisi dan dianggap lumrah. Ini adalah satu kesilapan yang perlu diperbetulkan dengan mengikut landasan yang telah ditetapkan oleh Islam.

Akhir sekali, dengan harapan, perkara-perkara tersebut dapat kita ubah sedikit demi sedikit walaupun ianya sudah membudaya dikalangan masyarakat kita. Semoga keperibadian muslim dan muslimah yang sebenar dapat dicerminkan...InsyaAllah.

No comments: